Thursday, February 9, 2012

Study in Athens?

Här kommer ett inlägg om hur det är att studera i Grekland, vilket jag gjorde. Du kanske har listat ut att jag flyttade till Grekland eftersom min pojkvän bor här. Jag ville fortsätta mina universitetsstudier. Det visar sig att jag kunde, på engelska.

Det grekiska universitetssystemet är mycket komplicerat, studenter måste skriva super svåra prov för att komma in, och det finns inte så många platser. Min man till exempel ville bli ingenjör men jag tror han kom in på trädgårdsmästar programmet :) ... så han gjorde som många andra, åkte till Storbritannien för att plugga vidare. 

Men jag ville ju vara i Aten! Eftersom det grekiska systemet är så hårt, har brittiska & amerikanska universitet öppnat upp egna campus i Aten. Man pluggar exakt samma fil kand eller master program som de i UK eller USA. Vissa skolor kräver att man åker till tex London ett par veckor, men det var bara kul! 

Jag studerade företagsekonomi och sedan en Master i marknadsföring. Här är några skolor i Aten som undervisar på engelska. De har termins avgifter, men du får CSN och  har man tur (och bra betyg) kan man få ett stipendium också.








All photos are borrowed from each college.