Tuesday, April 24, 2012

Shipping

Jag jobbar i Pireaus som är en förort till Aten (även om de har vuxit ihop). Pireaus ligger vid vattnet och har en stor hamn. Det strategiska läget, med nära till Balkan, Medelhavet och Mellan östern har gjort att Grekland blivit en stor sjöfarts nation. Idag är den grekiska handelsflottan den största i världen (!). Det är en super komplex bransch vilket innebär att varje dag är annorlunda. Det är logistik, internationella affärer, riskhantering, kulturell mångfald, säkerhet och miljö frågor -och och så mycket mer.... Men som sagt det är inte en lätt ekvation ...

Tänk dig: ett fartyg fördröjs på grund av en storm i Vladivostok och måste gå in för reparation. Ett annat fartyg kapas av pirater utanför Somalias kust. Eller så har besättningen fartyget fel visum papper till Förenade arabemiraten ...



Let me talk a little about work. I work in Piraeus which is a suburb of Athens (although they have grown together). It is by the water and has a huge port. Because of the strategic location, near to the Balkans, the Mediterranean and the East Greece is a big shipping nation. Today the Greek merchant navy is the largest in the world (!).

It is a super complex industry which means every day is different. It is logistics, international business, risk managment, cultural diversity, safety and enviromental regulations and so much more .

About 90% of world trade is carried by the international shipping industry, which makes ships super duper important. This is how raw materials, and the import/export of food and consumer goods get around.

But like I said it is not an easy equation...

Imagine: a ship is delayed because of a storm in Vladivostok and has to go in to dry dock for repairs. Another ship is struck by piracy attack off the coast of Somalia. Or a ship is off for demolition in Bangladesh but can't go because the government has closed all the ship breaking yards due to lack of health and safety and environmental standards.